سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفر به استانبول

صفحه خانگی پارسی یار درباره

همه چیز در مورد قصر توپقاپی

سلطان محمد دوم مشهور به سلطان محمد فاتح پس از فتح استانبول در سال 1453، قصر امپراطوران بیزانس که پس از جنگ نابود شده بود را مناسب و در خور زندگی باشکوه و شاهانه‌ی خود ندانست؛ بنابراین وی در سال  1460 دستور ساخت قصری جدید  را داد که البته ساخت آن در سال 1478 به پایان رسید. وی این قصر را توپکاپی (به معنای دروازه ی توپ) نامید. قصر توپکاپی در فضایی با 700 هزار مترمربع در یک قلعه‌ی رومی در استانبول واقع شده است. ازسوی خشکی، قصر با دیوارهای قلعه‌ای که سلطان محمدفاتح ساخته بود از فضای شهر استانبول جدا شده؛ همچنین از قسمت دریا نیز با دیوارهای بلند شهر قسطنطنیه‌ی قدیم از شهر جدا شده است با تورباتو همراه باشید.

توپکاپی مرکز اداری، تحصیلی و هنری حکومت عثمانی به مدت حدودا چهارصد سال از زمان سلطان محمد دوم تا سلطان عبدالمجید یعنی سی و سومین سلطان عثمانی بوده است. اگرچه عثمانی‌ها  در قرن نوزده این قصر را ترک و به هدف زندگی مدرن و اروپایی به قصر دلمه باغچه نقل مکان کردند، اما قصر توپکاپی به دلیل اهمیت بسیار بالایی که داشت پابرجا ماند.

نحوه ورود به این قصر در آفر تور استانبول

ورود به این کاخ از طریق باب همایونی امکان‌پذیر است که از همین مسیر می‌توان به چشمه‌ی سلطان احمد سوم رسید؛ به دلیل علاقه‌ی شدید این پادشاه به گل لاله، دوره‌ی حکومت وی عصر لاله‌ها نام گرفته است. پس از عبور از چشمه، به زنجیره ای از چهار بارگاه خواهید رسید. بارگاه اول برای عموم یا افرادی که به هر دلیل تجاری به قصر می‌آمدند آزاد بود. با ورود به بارگاه دوم حس جدایی و انزوا را تجربه خواهید کرد؛ این بارگاه با دروازه‌ای میانی از بارگاه اول جدا می‌شود که به دستور سلطان سلیمان ساخته شده است. در زمان حکومت عثمانی، هیچکس غیر از سلطان و مادرش اجازه‌ی عبور از این دروازه را با اسب نداشت.

اتاق شورا، آشپزخانه و حرمسرا تمامی در بارگاه دوم واقع شده اند. حرمسرا محل زندگی زنان بی‌شمار پادشاه بود و این زنان تمامی از کشورهای دیگر به بردگی به آنجا آورده شده بودند. متاسفانه تنها درِ چند اتاق به روی بازدیدکنندگان باز است. بارگاه سوم متعلق به سلطان بوده و اتاق های خصوصی وی در آنجا قرار دارد. همچنین اتاق جلسات با سفیران و کتابخانه‌ی بزرگ شاه احمد سوم در این بارگاه است.

یک اتاق جالب دیگر در این بارگاه خوابگاه قشون نظامی است. در اینجاست که می توانید شاهد مجموعه‌ای از گلابتون زر، قبا، یونیفرم، و دیگر وسایل نظامی باشید. البته چیزهای خیلی جالب‌تری هم اینجا وجود دارد، مانند خزانه! خزانه در ساختمانی قرار دارد که توسط محمدفاتح ساخته شد. این مکان محل نگهداری آثار هنری است که از جنگ‌های مختلف به غنیمت گرفته شده یا آثار ارزشمندی که توسط هنرمندان معاصر در امپراطوری عثمانی خلق شده است. همچنین جواهراتی قیمتی از روسیه و انگلیس و دیگر کشورها نیز در اینجا وجود دارد. ور در آخر با بارگاه چهارمی روبرو می‌شوید که در قرن نوزدهم به این کاخ اضافه شد. محرمانه‌ترین اتاق‌های سلطان‌ها در این بارگاه قرار داشته است. در قرن نوزدهم کاخ‌های جدید و مجلل‌تری مانند دلمه باغچه به دلیل داشتن طراحی غربی مورد توجه قرار گرفتند و امپراطوران عثمانی قصر توپکاپی را به قصد زندگی در محیطی اروپایی‌تر ترک کردند. . پس از برقراری جمهوری ترکیه، قصر توپکاپی در آوریل 1924 به موزه تبدیل شد که همچنین اولین موزه‌ی جمهوری ترکیه نیز به شمار می‌رود. اگرچه در همین دوره ترک‌ها به طور رسمی مدرن‌تر شدند، به دلایلی بخش حرمسرا تا سال 1960 به روی بازدیدکنندگان بسته ماند. توپکاپی با سازه‌های معماری خود، کلکسیون‌ها و مجموع 300 هزار اسناد بایگانی از بزرگترین کاخ موزه‌ها به شمار می‌آید.

برای گشت و گذاری کامل نیاز به سه تا چهار ساعت زمان دارید، اما در فصولی که میزان سفر در اوج خود است قصر خیلی شلوغ خواهد بود. موزه هر روز هفته غیر از پنج‌ شنبه‌ها از ساعت 9 صبح الی 7 بعد از ظهر باز است. برای ورود به بارگاه دوم باید بلیتی به قیمت 13 دلار تهیه کنید. بلیت دیگری به قیمت 7 دلار برای بازدید از حرم لازم است، که البته در صورت تهیه‌ی بلیت گذر توریستی استانبول نیازی به خرید بلیت بازدید از حرم ندارید. همچنین برای تهیه‌ی راهنمای صوتی در صورت نیاز با مبلغ 7 دلار می‌توانید این راهنما را تهیه کنید.

می‌توانید در فضای حاکم در این قصر غرق شوید و تصور کنید که اتاق‌ها و سالن‌ها هنگامی که ساکنین آن در گذشته در آنجا رفت و آمد می‌کردند چه حال و هوایی داشته است. پس خود را برای یک روز خستگی لذت‌بخش آماده کنید .همچنین از لباس سبک و کفش‌های کاملا راحت استفاده کرده و آب و میان‌ وعده به همراه داشته باشید (کافه‌ی موجود در کاخ بسیار گران‌قیمت است).