سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفر به استانبول

صفحه خانگی پارسی یار درباره

گشت و گذار در تاریخ استانبول

امپراطوری افسس:

بخش بازسازی شده کتابخانه سلسوس (Library Celsus) تعجب برانگیز است، به خصوص با توجه به اینکه در زمان تمدن باستانی افسس، اختراعات مکانیکی کوچک رخ می‌داد، این اثر باستانی فرهنگی تعجب بازدیدکنندگان را برمی‌ انگیزد. این کتاب خانه در قلب یک دره حاصل خیز واقع شده است، زمانی مرکز تجاری بزرگی در جهان باستان بود و قبل از آن نیز یک مرکز دینی برای مسیحیان اولیه به شمار می‌رفت.

امروزه، روستای کوچک سلجوک Selcuk)) یک پایگاه مردمی محبوب است که این آثار باستانی را احاطه کرده است. محوطه ‌ای که در آن تئاتر برگزار می ‌شده، علائم یک پیاده ‌روی بزرگ و ساختمان های هلنی (دوره ای باستانی در یونان که به تئاتر و ورزش در آن زمان توجه زیادی می شد. به طوریکه در این زمان تئاترها تماشاگران زیادی را به خود جذب می کردند.) دیده می شود. همچنین آثار این دوره در موزه ‌های این منطقه نیز دیده می‌ شوند.

آرامگاه لیسیان:

هم زمان با قایق سواری در نزدیکی جزایر دالیان (Dalyan)، کانوس (Kaunos) و میرا (Myra)، توریست ‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند که از آرامگاه‌ های لیسیان که در یک سری از بناهای کلاسیک که روی آنها حکاکی انجام شده و به سمت صخره های عمودی گسترش یافته ‌اند، دیدن کنند.

این مکان به دلیل برگزاری مراسم تشییع جنازه استادانه در آنها، شهرت دارد. از سویی دیگر، مردم لیسیا مقبره ‌های باشکوهی را در این محل به جا گذاشته ‌اند که به واسطه جزئیاتی از معماری گوتیک ((Gothic  که در آن به کار رفته و شبیه خانه ‌های معمولی است، اهمیت دارد.

این آرامگاه‌ ها یک شاهکار باور نکردنی هستند که در آنها حکاکی بر روی صخره ‌ها مشاهده می ‌شود. از سویی دیگر، آرامگاه ‌های خانوادگی نیز در این مکان یافت می‌ شود که نشان دهنده جامعه خانواده محور آن زمان است که می توان به بسیاری از آداب و سنت هایی که در آن زمان نیز بین خانواده ها رایج بوده نیز دست پیدا کرد. برخی صحنه‌ های اساطیری نیز در این آرامگاه‌ ها به تصویر کشیده شده است که هریک از آن ها داستان ها و افسانه های کهن و شنیدنی را در خود جای داده است آرامگاه لیسیان از مکان های معنوی است که میتوانید در تور استانبول ارزان از آن بازدید به عمل آورید.

یازلی کایا:

در آناتولی مرکزی، هیتی ‌های ترکیه حکم رانی می‌کردند که یازیلی کایا نیز مکان مقدس آنها بوده است. در این محل، خدایان مخروطی شکل بر روی سنگ ‌ها حکاکی شده ‌اند. از دروازه شهر به صورت پیاده می‌ توان به این مکان رفت و در مکانی به نام محراب هاتوساس (Hattusas Sanctuary) دو گالری موجود است که شامل ساختمانی است که در هوای آزاد قرار گرفته و در آن خدایان هیتی قرار دارند، می ‌باشد. قدمت این آثار باستانی به قرن سیزدهم میلادی باز می ‌گردد.

در گالری بزرگ تر، شواهد جالبی وجود دارد که نشان‌ می ‌دهد هیتی به پذیرش خدایان فرهنگ‌ های دیگر مانند انکی (Enki)، خدای مسوپوتامیان Mesopotamian)) که نماد حکمت و فرزانگی است و تشوب ( (Teshub که خدای هوریان (Hurrian) است، روی آورده ‌اند. خرابه‌ های مقدس اینسکریبد راک (Inscribed Rock) نیز در این منطقه قرار دارند و از کوروم(Corum) ، آنکارا و یا از روستای بوگازکال Bogazkale)) نیز می ‌توان به آنها دسترسی داشت و از آن دیدن کرد.

ساردیس:

هنگامی که غرب ترکیه مرکز یک تمدن باستانی پر رونق بود، ساردس یک شهر شلوغ و پایتخت لیدیا (Lydia)  بود. این شهر در غرب آنگولیا Angolia))  واقع شده است و موقعیت استراتژیکی داشت، به طوری که مسیرهای تجاری آسیای صغیر تا ساحل دریای اژه را به یکدیگر متصل می ‌کرد. پس از اینکه پارس ‌ها و متحدان‌ شان شهر ساردیس را در سال 612 قبل از میلاد غارت کردند، پادشاهی لیدیا حکومتش را بر این شهر آغاز کرد. در این دوران، شهر ساردیس به عنوان یک دژ و سنگر که پادشاه در آن اقامت کرد، به کار گرفته شد.

در یک برهه زمانی این شهر مرکز عمده تجارت در جهان باستان بوده که محلی برای تبادل نظرات و اطلاعات نیز به شمار می ‌رفته است. از سویی دیگر، از سال 1958، محققان دانشگاه هاروارد و کرنل در این منطقه شروع به حفاری کرده ‌اند تا سرنخ هایی را درباره تاریخ کهن و ریشه این شهر پیدا کنند. مطمئنا با یافتن این اسرار، برگ جدیدی از گذشتگان این سرزمین باز می شود که بسیار می تواند جالب توجه باشد.