سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفر به استانبول

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آبی ترین مسجد دنیا در استانبول

استانبول شهری است که به خوبی ظاهر تاریخی و فرهنگی خود را حفظ کرده است. حتی اگر چیزی هم راجع به تاریخ و فرهنگ حیرت آور آن ندانیم با دیدن این شهر زیبا به آسانی متوجه قدمت و نوع نگاه آن به جهان می شویم.


استانبول شهری جذاب است که جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مدرن بسیاری برای بخشیدن به بازدیدکنندگان مشتاق دارد. امروزه استانبول تبدیل به شهری مدرن شده اما به میراث تاریخی ، مساجد و بازارهای قدیمی خود وفادار مانده است. این شهر، بزرگ ترین شهر ترکیه و بین شرق و غرب قرار دارد، شهری است که افسون آن گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. بدون شک، مساجد این شهر یکی از زیباترین جاذبه های آن است و نوع خاص طراحی آن ها واقعا چشم نواز است که ساعت ها تماشا را در تور استانبول ارزان خواهد طلبید.

درباره آبی ترین مسجد استانبول:

مسجد سلطان احمد که به دلیل طراحی داخلی آبی آن، در بین گردشگران به مسجد آبی معروف است مهمترین مسجد استانبول می باشد که در کنار استادیوم اسب سواری با یزید در مرکز شهر قدیمی استانبول قرار دارد. این مسجد در بین سال های 1609 تا 1616 توسط سلطان احمد یکم عثمانی در روبروی ایاصوفیه ساخته شد تا با این مسجد به رقابت بپردازد. معمار این بنا “صدفکار مهمت آقا” از شاگردان معمار سینان بوده است. وقتی سلطان احمد یکم در سال 1617 درگذشت، در کنار این مسجد به خاک سپرده و برای او مقبره ای سخته شد. مانند همه مسجدهای بزرگ و مهم آن زمان، این مسجد هم به صورت مجتمعی شامل مدرسه دینی، آشپزخانه ای برای فقیران، بازار (برای تامین مالی مسجد) و کتابخانه ای کوچک ساخته شده است. این مسجد یک حیاط بزرگ با درهای بسیار دارد، حیاط داخلی آن مقداری از سطح زمین بلندتر است، کف آن با سنگ های مرمر پوشیده شده و دور آن را ایوان هایی با گنبدهای کوچک احاطه کرده است. در وسط این حیاط به منظور وضو گرفتن، یک فواره وجود داشت که امروز آبی در آن وجود ندارد. این مسجد تنها مسجد استانبول است که 6 مناره دارد که چهار تای آن ها بر روی خود سه بالکن دارند و دو مناره دیگر نیز دو بالکن دارند که برای دسترسی به این 16 بالکن باید از پله های مارپیچ بالا رفت و هر روز سه مرتبه از روی آن ها اذان می گویند. بلندترین مناره و بلندترین گنبد این مسجد با سرب پوشیده شده است.

ورودی های مسجد:

مسجد 3 ورودی دارد، بعد از اینکه از یکی از این ورودی ها وارد مسجد می شوید از مشاهده تزئینات هندسی و گل دار آن و زیبایی بیش از 21 هزار کاشی ایزنیک ، 260 پنجره با شیشه های رنگی و خطاطی آیه های قرآن حیرت زده می شوید. گنبد مرکزی این مسجد 34 متر ارتفاع دارد و چندین گنبد کوچک و نیمه گنبد در دور آن قرار دارند تا وزن و سنگینی گنبد اصلی بین آن ها تقسیم شود، همه گنبدها هم 4 ستون بزرگ دارند. در سمت راست محراب مرمر این مسجد یک منبر مرمری وجود دارد که امامان برای ایراد خطبه روی آن می روند، در سمت چپ مسجد محلی وجود دارد که سلطان استانبول در آنجا به صورت شخصی و به دور از مردم نماز می خواند.  طبق سنت کلی همه مساجد، کف این مسجد هم با قالی و قالیچه پوشیده شده، برای همین افرد باید قبل از ورود کفش خود را در بیاورند. در داخل مسجد عکس برداری مجاز است و مسجد همیشه بر روی عموم باز است و فقط در هنگام نماز برای دقایقی بسته می شود. کسانی که می خواهند برای تعمیر و نگهداری مسجد کمک مالی کنند، در جلوی درب خروجی، این کار انجام می شود. در طول شب های تابستان، در پارک کنار مسجد، نمایش نور و صدا ترتیب داده می شود.